کاخ‌های تاریخی تهران

تهران از آن دسته شهرهایی است که تاریخ پیچ در پیچی را پشت سر گذاشته. پادشاهی‌های بسیاری را به خود دیده، در جشن‌ها و سوگواری‌های مردم همراه بوده، شکست‌ها و پیروزی‌های بسیار دیده و … . کاخ‌های این شهر هر کدام تاریخ هیجان انگیزی از سرگذشت ایران روایت می‌کنند.

کاخ گلستان
یکی از یادگاری‌های زمان شاه عباس صفوی این کاخ است. این کاخ دستخوش تغییرات فراوانی شد ولی در نهایت در دوران قاجار ساخت آن به پایان می‌رسد. کاخ گلستان باشکوه تلفیقی از معماری ایرانی اروپایی است و دارای بخش‌های مختلف و جذابی است همانند:

تالار آینه
تالار سلام
تالار عاج
ایوان تخت مرمر
چادرخانه
تالار الماس
ساختمان کتابخانه
کاخ ابیض
عمارت شمس العماره
عمارت بادگیر
خلوت کریم‌خانی
عمارت بادگیر
غنی‌ترین مجموعه عکس‌های جهان در مرکز اسناد تصویری این کاخ در بخشی به نام آلبوم خانه موجود است. این کاخ بخش مهمی از تاریخ هنری ایران را به نمایش گذاشته است. کل این مجموعه زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای دارد که هر بازدیدکننده ای را به خود مسحور می‌کند و ساعت‌ها او را در دل تاریخ غرق می‌کند.

کاخ سعد آباد
کاخی سلطنتی که در دل آن فریاد قاجاریان را از دل تاریخ بشنوید! علت ساخت این کاخ زیبا و مجلل در دل باغی سرسبز و خوش آب و هوا این بود که پادشاهان قاجار افرادی خوش گذران بودند و دنبال اقامتگاه‌هایی بودند که در بهترین نقاط شهر باشند؛ کاخ سعد آباد صدق این گفته را تائید می‌کند.

قدمت این بنا به دوره احمد شاه قاجار برمی‌گردد. البته با گذشت زمان و روی کار آمدن پادشاهان یکی پس از دیگری، بخش‌هایی به کاخ اضافه شده است. برای مثال جدیدترین بخشی در این کاخ وجود دارد، کاخ لیلای پهلوی، دختر محمدرضا شاه پهلوی، است.

قطعاً یکی از جذابیت‌های تهران وجود این کاخ است که عمارت های متعدد آن هر کدام زیبایی و جلوه‌ی خاص خودش را دارد.

کاخ مرمر


اگر آلبوم تاریخ پهلوی را ورق بزنید، نام کاخ مرمر را خواهید دید که از کاخ‌های دوران رضا شاه است که واقع در خیابان ولیعصر، تقاطع امام خمینی می‌باشد. این بنا در خرداد ماه سال 1356 به ثبت ملی رسیده است.

رضا شاه از این کاخ برای رسیدگی به امور اداری از آن استفاده می‌کرده؛ حتی گنجینه‌ی جواهرات ملی ایران در زیرزمین این کاخ نگهداری می‌شد.

این بنای تاریخی در سال‌های استقرار قوه‌ی قضائیه و مجمع Flight ticket to Qeshm مصلحت نظام، مورد تخریب قرار گرفت و آسیب‌های زیادی به آن وارد شد. این آسیب‌ها ضربه نا به هنجاری به روح تاریخی این مکان باشکوه و باعظمت وارد کرد.

به هنگام بازدید تالار باستان یک و دو، تالار کهن ایران و تالار هنر اسلامی در طبقه‌ی اول موزه هنر ایران را از دست ندهید. در کنار آن، از طبقه دوم موزه، تالار رنگ، تالار آینه، تالار نور، تالار صناعت، تالار نگارین، تالار خاتم، تالار ترنج، تالار کتابت و تالار نقش را هم دیدن کنید تا هنر هنرمندان را در رشته‌های خوشنویسی و کتاب‌آرایی را از نزدیک ببینید.

Related Post